ウィザー日記 改め ホビー日記

徒然と趣味のことを綴る雑書

ついでにグリーンスキンのアーミーブック修正点(メモ程度)

微妙に気になるのがナイトゴブリン・スクイッグホッパーです。
ポンプワゴンは『ランダム移動』にルール変更されているのに、スクイックヘホッパーの『ボヨヨ~ン』には適用されていません。アーミーブックの記載が基本ルールを上書きしてしまうため、変更されないと普通に敵は撤退や迎え撃てを選択できることになります。他のランダム移動ユニットと比べると、ちょっと困った事になりますね。
(他のランダムユニットとは違い、乗っているナイトゴブリンが指示出しているから様子が窺えるからかな?)
 
八大魔法に代表される基本ルールの魔力の暴走とは別チャートのため、過去には暴走が手痛いアーミーでしたが、逆に暴走が手ぬるいアーミーになりました(笑)
シャーマンがユニット合流しても、暴走によってユニット消滅しにくいので少しだけ安心です。
 
Page 16 – Testing for Animosity
Change the first sentence to “Units must test for Animosity in the Start of Turn sub-phase of each friendly turn.”
いつのタイミングか明確化。

Page 17 – WAAAGH!
Change the second sentence to “Once per game the Orcs & Goblins player can declare a Waaagh! in the Start of Turn subphase, before Animosity rolls are made.”
これも宣言タイミングを明確化。

Page 22 – Fear Elves
Add “For Goblins or Elves, do not count mounts, only riders.” at the end.
兵力の概念が無くなったので、スパイダーライダーたちはあくまでも1人カウントとなります。
 
Page 25 – Force of Destruction
Change the second sentence to “They may be targeted with shooting attacks or spells.” Add “Goblin Fanatics do not cause panic when they are removed as a casualty.”
Page 27 – Doom Diver Catapult
P27 ドゥームダイバーカタパルト
Change the first sentence to “A Doom Diver is a stone thrower.”
ストールスロワーの基本ルールに従います。
通常のロックロバーは大勢を巻き込めるけど、アーマーセーヴ不可は中央1名のみ。
比較してドゥーム・ダイバーは1D6と少数にしか適用されないけど、全てがアーマーセーヴ不可。エリートキラーとして価値は上がってます(エンパイアナイトから見るとこっちがイヤ!)。
Page 28 – Snotling Pump Wagon, Special Rules
P28 スノットリング・ポンプワゴン
Add “Random Movement (2D6)”. Delete the “Oi! Pedal Faster!” special rule.
『オイ!もっと速くこぎんしゃい!』⇒『ランダム移動(2D6)』
基本ルールの変更に伴い、性能アップしたユニットです。
 
Page 29 – Forest Goblin Spider Riders, Special Rules
P29 フォレストゴブリン・スパイダーライダー
Add “Forest Strider, Obstacle Strider”. Ignore the “Wallcrawler” special rule.
『壁歩き』⇒『ストライダー(森・障害物)』
これまでは河川や湿地帯もスルスル移動することができましたが、今後は森や障害物に限定されました。
でも、障害物を乗り越えられるのはデカいよな。
Page 40 – Gork’ll Fix It
P40 ゴルクがうまくやってくれる
Change the last sentence to “If an enemy Wizard is affected by this spell, any 6s in his casting rolls are counted as being 1s.”
 
Page 41 – Bash ’Em Ladz
P41 てめぇら、一気にぶちこめ!
Change the second sentence to “The unit has the Always Strikes First special rule, and can re-roll any To Hit rolls in the Close Combat phase of that turn.”
Page 42 – Common Magic Items.
Note that if a magic item is listed in both an army book and the Warhammer rulebook, use the points value given in the army book, with the rule printed in the Warhammer rulebook.
Page 43 – The Collar of Zorga
Change the last sentence to “Any cavalry and monstrous cavalry mounts, war beasts, monstrous beasts and monsters (ridden or unridden), and creatures pulling chariots require 6s to hit the bearer in close combat.”
Page 44 – Magic Mushrooms
Change the third sentence of the second paragraph to “However, if the ‘Mushroom dice’ is a 1 then the Shaman must roll on the Waaagh! Miscast table (after resolving the effects of the spell if it’s cast successfully).”

Page 44 – The Pipes of Doom
Change the second sentence of the second paragraph to “Each unit of enemy war beasts, cavalry, monstrous beasts, monstrous cavalry, monsters (ridden and unridden) and chariots within 24" must take a Panic test.”
Page 45 – Gork’s Waaagh! Banner
Change the second sentence to “If the charge is failed, the unit will move forward a distance equal to the single highest dice roll.”