ウィザー日記 改め ホビー日記

徒然と趣味のことを綴る雑書

シギル[都市/特殊]

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 シギルはあたかも悪しき時代のニューヨークやトウキョウのようだ。
 炎の次元界や地獄や奈落へ繋がるポータルから噴出す煙、熱気、瘴気、そして工業地区の煙突から噴出す煙…スモッグで汚れた大気。しかし、常に汚れたままではない。風の次元界や上方次元界に繋がるポータルより爽やかな風が吹き出すこともある。
 ビルのように高い塔が立ち並び、酸性雨が建物を蝕む。建物や光景、富める者の煌びやかに装飾を施された神秘的な建物、今にも朽ち果てそうなゲットーの廃屋、刺々しい木々、通りを遮る鉄条網、ポータルで繋げられた迷宮のような裏道、まさにシギルは混沌とした魔法都市である。

 通りをゆくのは人、そとて人ならざる者たち。エンジェルとデヴィルが口論しているかと思えば、半獣人のバリアールがエルフと共に談笑しながら近づいてくる。傍目には人と思える者たちの多くは、様々な次元界より集まった来訪者の血を引くものたちだ。高貴な天界の血を引くアアシマール、魔者の血を引くティーフリング、スラードの血を引くケイオンド、秩序の存在の血を引くゼニスリー、エレメンタルの血を引くジェナシ、またイセリアル界より来る者、実に様々である。

 シギルこそが、全ての次元界の中心であると語る者は多い。様々な外方次元界は輪を成し、その車軸のような位置にアウトランズの巨大塔があり、その塔の頂点にシギルは浮かんでいるのだから。
 
 シギルの中へはポータルを使わねば進入できない。
 瞬間移動や次元界移動、召喚や招請などシギルの内側へ呼び入れる呪文は必ず失敗する。神の介入すら防がれる。シギルの守護者、シギルの空を舞う“苦痛の貴婦人”によってシギルは完全に守られている。あるいは、全ての者はシギルに囚われている。彼女が何を考え、何のためにシギルを守っているかは誰も知らない。ただ、彼女もシギルに囚われているのだという意見は多い。
 ポータルはしばしば変化する。それをコントロールしているのは“苦痛の貴婦人”その人である。時には、全てのポータルが封鎖されることもありえる。過去にそのような事件もあった。シギルは完全な閉鎖空間となると、空気は淀み、そのうち窒息に至ることに注意せよ。

 かつて、シギルの実質的な統治者は武装した哲学集団、Faction/党派たちだった。過去に起きた党派戦争により、ある党派は滅び、またある党派はシギルの外に追放され、またある党派は変わらずに存在する。党派に属する者たちには注意せよ。彼らは単純な“アライメント属性”によって予測される行動を取るわけではない。時には理念や哲学、信念のために善と悪が協力しあうことすら有りえるのだから。彼らの闘争に加わるならば覚悟せよ。

Entering and Exiting Sigil
Sigil may well hold the honor of being both the best- and worst-protected city in the multiverse. It has no walls or gates, so it has nothing to fear from sieges or any of the other threats that face a typical city. On the other hand, just about anybody or anything can walk right into the city whenever he, she, or it pleases through the portals that connect Sigil to other planes.
The portals aren’t specially marked, ornate gates, but instead look like average doorways, windows, arches, manholes, fireplaces, and the like. That’s because that’s just what they are. Any bounded space big enough for somebody to walk or wriggle through—from a sewer entrance to a wardrobe— might double as a portal to another plane.
But a visitor to Sigil need not worry about opening his bedroom closet and accidentally tumbling through to the Abyss.
Most portals need a portal key to activate them—usually, a specific object that has some affinity for what’s on the other side, but sometimes merely a word, a gesture, or the right state of mind. Without the correct key, a portal is just an open space. Many of the city’s natives are more than happy to sell keys to specific portals, or at least sell the knowledge of a key’s nature.
Some portals don’t cooperate with the commercially minded, however. Many don’t linger long enough to become well known, and some don’t even lead to the same place twice in a row. But since nobody knows how to make or control portals, little can be done to improve the situation.
Furthermore, there’s no way around the portals, no special back door to get into or out of the Cage. You can’t call or summon creatures into or out of Sigil (even with a gate spell), nor can you use plane shift to get in or out. You can’t use astral projection, though, strangely enough, the various teleportation spells work just fine within Sigil itself. Since the city resides on the Outer Planes, no connection to the Ethereal Plane exists. Even the deities themselves can’t (or don’t want to) overcome these restrictions.
If the DM allows it, a character who makes a DC 25 Knowledge (the planes) check knows of at least one portal on his home plane that purportedly leads to Sigil. That’s not saying that the portal won’t be hard to reach or well guarded, but the route can be discovered.