ウィザー日記 改め ホビー日記

徒然と趣味のことを綴る雑書

グローランサの魔法_魔法体系

ジェフ氏のコメントを読みながら、つらつらと。

■精霊魔法

Spirit Magic: Nearly universal, this is the use of spirits to affect the mundane world – healing, blessings, curses, etc. The commonest magic out there and the cheapest to use.

精霊魔法は最も一般的な魔法体系であり、安価に使用することができるよ。
ここでいう「安価」とはマジックポイントを消費するだけで良い、という意味ですね。
可変型の精霊魔法を高ポイントで修得しようとすると、多額の謝礼を教え手に支払う必要があったりします。

Spirit magic is a song, blessing, chant, trick, talent, etc., that gives you an advantage. It is clearly not the power of a god. Varanis used his trick that made him hard to see, like a shimmering blur; Vasana rubbed the side of her sword with her hand, and the glean of Bladesharp became visible; Yanioth sang to the spirits to heal Vishi Dun’s wounds; that sort of thing. It is the most common magic in Glorantha.

「精霊」魔法と言っているけど、それは歌、祝福、祈念、技、才能のようなものだよ。
RQGでは精霊戦闘で精霊から奪い取るという描写が無くなり、教え手から教わるものという表現が増えた気がします(シャーマンは相変わらず精霊界で精霊呪文を知る精霊を探す、というのは残っているけど)。

■ルーン魔法

Rune Magic: Also nearly universal, this is wielding the power of a god by create a tie between yourself and the god. The most powerful magic out there, but requires that you maintain that link through a cult.

ルーン魔法、神の力を行使するものだよ。最も強力な魔法だけど、カルト教団を通じてその結びつきを維持することが必要だよ。
ここでの「結びつきの維持」とは、定期的な礼拝儀式に参加すること。消費したルーンポイントを回復するために必要なつながり。

Rune magic in contrast let’s you briefly wield some of the power of the god. When you character uses True Blade, it is fair to say that Humakt was present at the combat. Use enough Rune magic, it is fair to say that the god appeared and fought.

ルーン魔法は神の力をその身に降ろす行為であり、ルーン魔法を使うとき、その場に神がいるのだ、的な。

■魔法体系じゃないけど精霊の召喚・支配・呪縛について

Summoning, Commanding, and Binding Spirits: Not really a magic system per se, but worth calling out as an approach of doing magical things. With the sacrifice of 2 or 3 points of POW, you can create a matrix that can house a spirit that can be a magic point reserve, a source of spirit magic spells, or might be something that can be released to do things in the mundane world. Don’t underestimate this!

魔法体系ではないけれども、精霊の召喚・支配・呪縛。POWを2~3点消費して呪縛アイテムを作る必要があるけれども、それだけの価値があります。

基本ルールで作成したばかりのキャラクターたちも、精霊を呪縛できるマジック・クリスタルを入手しやすくデザインされているので、是非活用したいものですね。詳しくは↓でも紹介してます。


■魔道

Sorcery: Less widespread and largely confined to the Malkioni, Kralori, Fonritans, and (probably) East Islanders. Sorcerers know that the order of the universe is subject to rigorous metaphysic laws that can be commanded by the magic user. Potentially VERY powerful and flexible, but requires time, study, and copious magic points to be useful. Dwarf maker magic is similar to sorcery, but is not the same.

まず、一般的ではなく珍しいものであまり普及していないよ。
魔道師は、宇宙の秩序は厳格な形而上学的法則に従うものであり、魔道の使い手によって命令することができることを知っている。非常に強力で柔軟性があるが、使いこなすには時間と研究、そして膨大なマジックポイントが必要でだよ。
ドワーフの「作り手の魔法」は魔道に似ているけど、同じではないよ。

 

Sorcery in contrast is knowledge and will. The caster imposes themselves upon the mundane world. A sorcery might study the metaphysical workings of the cosmos for decades in order to glean how to combine Fire and Water and summon the greatest possible manifestation of that combination.

(精霊魔法とルーン魔法に対して) 魔道は知識と意志である。術者は物質界に自ら望む効果を押し付ける。魔道師は、火と水を組み合わせ、その組み合わせの最大の可能性を召喚する方法を得るために、宇宙の形而上学的な働きを何十年も研究するかもしれない、よと。


■ドラゴン魔術

Dragon Magic: Found only in Dragon Pass, Kralorela, and Maniria. This magic requires spiritual development to be able to draw upon the Infinite and the Nothing to transform reality.

めっちゃ珍しいよ。ドラゴン魔術は、現実を変えるために「無限」と「無」を引き出せるようになるために、精神的な発達を必要とするよ。
考察するに魔道が物質界でのルーンの働きを学び操ることで魔法的効果をルールに則って再現するのに対して、ドラゴン魔術は法則性などを超越して上位次元から世界を俯瞰して見ることで変化をもたらすのだろう。

■啓発

Illumination: Not really a magic system per se, but something that allows magic systems to be freed of some of their limitations. Found mainly in the Lunar Empire and Kralorela.

啓発そのものは魔法体系ではないよ。
でも、魔法体系の一部の制限を開放するものだよ、と。

■ルナー魔法

Lunar Magic: Illuminated priests of the Lunar Way and associated gods can learn this strange magic that lets them manipulate spirit magic in very powerful ways.

ルナーの道に照らされた(啓発された?)プリーストたちが学ぶ強力な魔法だよ。
精霊魔法を操作することができるぞ。
ここらへんは正式にカルト本が出て説明されることを期待ですね。